Saturday, June 23, 2012

Sajak Untuk Mak...


Kusorokkan tangisku..
yang meraung-raung rindu
terkadang terbawa-bawa ke alam mimpi...
Seringkali perasaan rindu tertutup..
dengan sifat egois
supaya ia tidak keliahatan..

Tetapi aku hanyalah manusia biasa
Aku akan tetap merinduinya
kerana awal dan permulaan hidupku..
aku habiskan dengannya..
Mendengar nasihat dan tegurannya..
Hidupnya dihabiskan untuk menjaga
permata di matanya

Aku..
tak pernah cuba untuk menghargai segalanya..
aku hanya mengundang kecewa
Pernah aku..
Mengalirkan titisan air mata kecewa
daripada matanya yang layu
dengan kedutan seribu
yang wujud seiring kelahiranku
titisan air mata itu kulihat dahulu..
menyedarkan aku dari buaian mimpiku..

Aku memohon ampun dan maaf daripadamu
Setiap kesalahanku, tutur kataku, dan perlakuanku..
Terasa betapa bodohnya aku..
Tidak menghargai seorang ibu..
yang melahirkan aku..
yang membesarkan aku
yang menyusukan aku
yang mendodoikan aku
yang bersengkang mata untukku..
yang....
melakukan setiap perkara untukku
tanpa upah diterimanya

Mak...
terima kasih mak...
Saya rindu mak





No comments: